OMFP
170/2015, incepand cu 1 martie 2015, reprezinta actul normativ ce reglementeaza
modul de tinere a contabilitatii in partida simpla.
Cine va intocmi contabilitatea in partida
simpla dupa noile reglementari
Noile
modificari privind contabilitatea in partida simpla se aplica de persoanele fizice si ascoierile fara
personalitate juridica ale caror venituri sunt supuse impozitului pe venit
in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, al caror venit net anual este determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, fiind obtinut din
urmatoarele surse:
·
Activitati
independente;
·
Cedarea
folosintei bunurilor;
·
Activitati
agricole, sivicultura si piscicultura.
Ce modificari aduce OMFP 170/2015 referitoare la contabilitatea in partida
simpla
Persoanele
fizice mentionate mai sus pot opta pentru tinerea evidentei contabile in partida
dubla.
Contabilitatea
in partida dubla poate fi intocmita de
la inceputul exercitiului financiar ulterior celui in care s-a decis
schimbarea conducerii contabilitatii.
Operatorii
economici persoane fizice infintati dupa
intrarea in vigoare a prezentului ordin pot opta inca de la infiintare la
conducerea contabilitatii in partida dubla sau in partida simpla.
Cum se realizeaza trecerea de la contabilitate
in partida simpla la contabilitate in partida dubla
Optarea
pentru conducerea contabilitatii in partida dubla atrage dupa sine conducerea
contabilitatii in conformitate cu reglementarile valabile operatorilor
economici pana la nivel de balanta inclusiv dar fara a se intocmi situatii
financiare anuale.
Trecerea de
la contabilitatea in partida simpla la contabilitatea in partida dubla, se
realizeaza avand ca document justificativ un inventar din care sa rezulte activele
si datoriile persoanei fizice, iar deschiderea initiala a conturilor se va face
prin utilizarea contului 455 „Sume datorate actionarilor/asociatilor".
Conform
reglementarilor legale persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla
trebuie sa detina in mod obligatoriu urmatoarele registre:
- Registrul Jurnal de incasari si plati - cod 14-1-1/b;
- Registrul Inventar - cod 14-1-2/b.
Termenele de pastrarea a documentelor
reglementate de OMFP 170/2015 sunt:
a) 10 ani pentru Registrul Jurnal de
incasari si plati si Registrul Inventar;
b) 50 ani pentru statele de salarii;
c) 5 ani pentru documentele
justificative primare;
d) documentele ce atesta provenienta
unor bunuri cu o durata de folosinta mai mare de 5 ani se pastreaza pe toata
durata de utilizare a bunurilor.
Alte reglementari ale OMFP 170/2015
- cele doua registre amintite, Registrul Jurnal de incasari si plati si Registrul Inventar nu mai trebuie vizate de catre ANAF. Registrele contabile deja parafate se utilizeaza in continuare;
- elementele patrimoniale respecta principiul costului de achizitie sau de productie, cand se efectueaza inregistrarea in contabilitate;
- operatiunile efectuate in valuta se convertesc in lei, la cursul de schimb comunicat de BNR din ultima zi bancara anterioara efectuarii operatiei;
- daca se utilizeaza casa de marcat fiscala, documentul ce atesta incasarile este raportul fiscal de inchidere zilnica;
- inscrierea datelor in contabilitate se face fie manual, fie se pot utiliza sistemele informatice de prelucrare a datelor;
- elementele patrimoniale sunt bunuri si drepturi care contribuie la desfasurarea activitatii. Acestea cuprind imobilizari corporale (mijloace fixe), stocuri si imobilizari necorporale, respectiv programe informatice, brevete, licente, marci comerciale, dreptui si active similare;
- persoanele care conduc contabilitate in partida simpla nu intocmesc situatii financiare anuale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu